Zoekmachine optimalisatie is voor veel websites van groot belang. Het aantal bezoekers dat via zoekmachines uw website bereikt is door de jaren heen toegenomen. Maar aan een verdwaalde bezoeker heeft u weinig. Door op de juiste manier met de inhoud van uw website om te gaan zorgt u ervoor dat de verschillende zoekmachines zoals Google uw webpagina's tonen als er een relevante zoekopdracht wordt ingetypt. De SiteManager van InSide Edit biedt u een aantal belangrijke functies om zelf uw website te optimaliseren en uw plaatsing in de zoekmachines te verbeteren.
META velden
Binnen de SiteManager vindt u voor iedere webpagina een tabblad genaamd "Meta informatie". In dit tabblad krijgt u de mogelijkheid de "Titel", "Pagina beschrijving" en "Steekwoorden" van uw pagina te bewerken die onzichtbaar in uw pagina verwerkt zijn. Deze META velden worden door zoekmachines gelezen en gebruikt bij de classificatie van uw pagina.
De inhoud van de META velden wordt door de zoekmachine vergeleken met de zichtbare inhoud in uw pagina, zoals de "koptekst (H1)" uit het tabblad "Algemeen", de teksten binnen de pagina en de onderschriften van illustraties. Als de inhoud van de META velden en de zichtbare teksten op uw website goed overeenkomen met elkaar en de zoekopdracht die een bezoeker in de zoekmachine ingeeft zal uw pagina hoger in de resultatenlijst worden weergegeven.
Afhankelijk van de zoekmachine wordt in de resultatenlijst een stuk tekst uit de titel (META), de koptekst(H1) of de paginabeschrijving(META) getoont. Een leesbare, wervende tekst op die plaatsen zal danook meer bezoekers trekken dan een onduidelijk verzameling steekwoorden.
Een voorbeeld
Laten we eens kijken hoe we hier mee om moeten gaan aan de hand van een praktijkgeval. De Firma Jansen verkoopt sokken en heeft en pagina gemaakt over hun product witte sokken. Ze willen graag gevonden worden door mensen die zoeken in Google op de termen "witte sokken". Een pagina als hieronder beschreven zal bij een zoekopdracht in de google zoekmachine op "witte sokken" al snel hoog in de resultaten verschijnen.
De pagina heeft als META velden:
- steekwoorden: "wit, witte, sok, sokken"
- paginabeschrijving: "Probeer vooral onze witte sokken - Firma Jansen, voor al uw sokken"
- titel: "Witte sokken - Firma Jansen voor al uw sokken"
Dan zal Google genoegen scheppen in de volgende inhoud van de pagina:
- kop (H1): "Jansen's witte sokken"
- bijschrift bij foto: "witte sokken"
- tekst van de pagina: "Stralend witte sokken voor een absolute bodemprijs. Deze witte sok heeft een fijne kwaliteit."
Natuurlijk kan de tekst ook langer zijn en kunt u meer steekwoorden of langere titels en koppen gebruiken. Overdaad schaadt echter en het is belangrijk dat de inhoud daadwerkelijk relevant is voor uw bezoekers. Houdt er rekening mee dat bezoekers meestal gebruik maken van een combinatie van zoekwoorden om specifiekere resultaten te krijgen. Extreme herhaling wordt afgeraden omdat zoekmachines uw pagina dan als spam kunnen benoemen.
Juiste inhoud is belangrijk, maar er zijn meer factoren die de plaatsing in Google beinvloeden, zoals de tekst van de menuknop ("Menu naam" op het tabblad "Algemeen") en de hoeveelheid links uit andere websites naar uw pagina. Experimenteren met de beschreven velden kan soms wonderen doen voor uw bezoekersaantallen. Snelle resultaten zijn er echter niet te behalen. Doorgaans duurt het enkele weken voordat zoekmachines uw veranderingen hebben opgemerkt.
Om de resultaten van uw werk te zien raden we u aan Google Analytics te gebruiken om de statistieken van uw website te evalueren. Neem contact op met uw leverancier voor meer informatie over zoekmachine optimalisatie en het invoegen van Google Analytics in uw website.



